In deze blog nemen we je mee in wat conversie optimalisatie betekent, wat conversiepunten zijn en hoe je deze voor je eigen website kunt identificeren, het verschil tussen SEO en CRO en daarnaast geven we je ook nog 10 conversie optimalisatie tips waar je morgen al mee aan de slag kan!
Conversie optimalisatie (CRO) is een strategie die gericht is op het verbeteren van de prestaties van je webshop met als doel: meer conversies. CRO omvat het verbeteren van alle aspecten van je website/webshop om de conversieratio’s te verhogen zoals de gebruikerservaring, het design, de content, copy en de call-to-action.
De klantenreis, ook wel bekend als de customer journey, is een cruciaal onderdeel voor conversie optimalisatie. Het begrijpen van de stappen en touchpoints die een klant doorloopt op zijn weg naar een aankoopbeslissing is essentieel om de conversieratio te verhogen. Door elke fase van de klantenreis in kaart te brengen, van bewustwording tot overweging en uiteindelijk aankoop kun je de ervaring, ook wel customer experience, van de klant verbeteren. Door obstakels of frictie die de klant ervaart te identificeren en te optimaliseren.
Een conversiepunt (ook wel een call-to-action punt) is een onderdeel van de website (of webpagina) waar de bezoeker een actie kan uitvoeren. De actie die uitgevoerd wordt noemen we een conversie. We onderscheiden verschillende type conversie, namelijk: micro- en macro conversies.
Een micro conversie kan bijvoorbeeld zijn:
Een macro conversie kan bijvoorbeeld zijn:
Als we spreken over on page optimalisatie dan worden SEO en CRO nog wel eens door elkaar gehaald. Als we het hebben over SEO op een pagina hebben we het over (de achterkant van de pagina):
Hebben we het over CRO dan hebben we het over de content op de pagina (de voorkant van de pagina), zoals:
Met SEO zorg je dat de structuur en de vindbaarheid van de pagina zo goed mogelijk geoptimaliseerd is. Met CRO zorg je ervoor dat de klant leest, ziet, ervaart wat hij/zij wil ervaren om een conversie als een bestelling plaatsen te doen.
Zorg ervoor dat je webshop snel laadt. Zo snel mogelijk, hoe vaak heb je zelf niet gehad dat je langer dan 5 seconden moest wachten en afhaakte? Precies, je bezoekers zijn niet anders. Dus:
Steeds meer bezoekers komen via mobiele apparaten. Volgens Kinsta kwam in 2021 55% van de wereldwijde online bezoeken via mobiel, 43% via desktop en 2% via tablet. Zorg dat je webshop geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik en dat alle functionaliteiten goed werken op alle apparaten. Doe je dit niet laat je conversies (en daarmee euro’s) liggen.
Het is niet moeilijk en toch is er nog veel winst op te behalen. Een duidelijk navigatie met een heldere paginastructuur (op alle apparaten) is essentieel voor een positieve gebruikservaring.
Kan de bezoeker op zijn telefoon niet goed navigeren op je website omdat de menustructuur niet geoptimaliseerd is voor mobiel? Ja, verlies je een mogelijke koper.
Maak daarom je navigatiemenu helder en overzichtelijk, zodat bezoekers gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Gebruik duidelijke categorieën en subcategorieën.
Creëer CTA’s die bezoekers aansporen om te handelen. Gebruik contrasterende kleuren voor de knoppen en zorg voor een duidelijke boodschap. Neem zoveel mogelijk ruis op de pagina’s weg, door bijvoorbeeld op een bestelpagina de footer en header te weg te nemen. Zo wijs je de klant (on)bewust naar de betaalpagina.
Vertrouwen is essentieel voor online aankopen. Toon positieve reviews, klantbeoordelingen om betrouwbaarheid van je webshop te benadrukken. Een onafhankelijk platform hiervoor is trustpilot. Na aankoop kun je de klant een mail sturen met de vraag of hij/zij: ‘Een review wil achterlaten?’. Na een positieve ervaring zijn mensen geneigd eerder wat voor je te doen, dus speel hierop in. Probeer het zo laagdrempelig mogelijk te houden, zorg dat de klant zo min mogelijk tijd hieraan kwijt is.
Zorg voor duidelijke productafbeeldingen, uitgebreide productbeschrijvingen – die direct mogelijke vragen van de klant beantwoord. Voeg eventueel video’s toe om bezoekers te overtuigen van een aankoop. Gebruik bullet points om de scannende lezer in één oogopslag de voordelen van je product te laten lezen.
Stuur herinneringsmails naar gebruikers die met een product in hun winkelwagentje de webshop zijn verlaten. Probeer de klant te motiveren alsnog de aankoop te doen.
Analyseer het gedrag van je bezoekers en toon gepersonaliseerde aanbiedingen of productaanbevelingen op basis van hun interesses en koopgedrag.
Bied verschillende betrouwbare en veilige betaalmethoden aan, hoe vervelend is het als je op een website komt, je loopt het aankoopproces volledig door – je komt bij de betaalpagina: je ziet dat de website geen enkele betaalmethode ‘support’ die jij gebruikt. Resultaat: je bestelt niet – weg conversie voor de website.
Last but not least: Test! Voer regelmatig A/B-testen uit om verschillende versies van pagina’s, CTA’s buttons, productbeschrijvingen, afbeeldingen, E-mails en pop-ups te vergelijken. Leer van de resultaten en pas je webshop continu aan voor optimale conversie.